بوکه در عکاسی چیست؟

بوکه از کلمه ژاپنی boke (oke ケ) آمده است که به معنای “تاری” یا “تیرگی” یا “کیفیت تاری” است. بوکه، معروف به “بوک” یکی از محبوب ترین سوژه ها در عکاسی است. دلیل محبوبیت آن این است که بوکه باعث جذابیت بصری عکس ها می شود و ما را مجبور می کند تا توجه خود را روی یک منطقه خاص از تصویر متمرکز کنیم.

بوکه به عنوان “افکت پس زمینه نرم خارج از فوکوس که هنگام عکاسی از سوژه، با استفاده از لنز سریع، در بزرگترین دیافراگم مانند f / ۲. ۸ یا بازتر” بدست می آید، تعریف می شود. به زبان ساده، بوکه کیفیت مطبوع یا زیبایی شناختی تاری خارج از فوکوس در عکس است. اساساً، بوکه کیفیت خارج از فوکوس یا “تاری” قسمت های تصویر ارائه شده توسط لنز دوربین است.تاری که در عکاسی مشاهده می شود و سوژه ای را از پس زمینه جدا می کند، نتیجه “عمق میدان” کم است و به طور کلی “تاری پس زمینه” نامیده می شود. کیفیت و احساس تاری پس زمینه و پیش زمینه و نقاط منعکس کننده نور، همان چیزی است که عکاسان آن را بوکه می نامند.با ثبت نام در کلاس های حرفه ای آموزشگاه عکاسی میتوانید الاطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

 

اصول و ترفندهای عکاسی بوکه

بهترین دیافراگم برای بوکه

برای دستیابی به بوکه در تصویر، باید از یک لنز سریع استفاده نمود. از لنزهایی با حداقل دیافراگم f / ۲. ۸ و دیافراگم های سریعتر f / ۲، f / ۱. ۸ یا f / ۱. ۴ بسیار ایده آل هستند. بسیاری از عکاسان دوست دارند هنگام عکاسی بوکه از لنزهای پرایم سریع استفاده کنند.

 

بهترین لنز برای بوکه

اگرچه بوکه در واقع یکی از مشخصات یک عکس است اما لنز مورد استفاده شکل و اندازه بوکه را تعیین می کند. بوکه که معمولاً در موارد برجسته بیشتر دیده می شود، تحت تأثیر شکل تیغه های دیافراگم لنز قرار می گیرد.

اگر لنز خیلی سریع در اختیار ندارید نگران نباشید. با افزایش فاصله بین پس زمینه و سوژه خود، می توانید بوکه را در تصاویری مشاهده کنید که با دیافراگم های کوچکتر مانند f / ۸ گرفته می شوند.

 

عکاسی بوکه در شب

یکی از زیباترین افکت های بوکه در شب می باشد زیرا این افکت در شب جلوه‌ی بیشتری را به عکس می بخشد. علت این امر وجود نورها و چراغ هایی است که در دور و نزدیک عکاس وجود دارد. این نورها با تبدیل شدن به یک نور زیبا که به صورت یکنواخت و دایره ای شکل ظاهر می شوند، عکس ها را جذاب تر و چشم نواز تر جلوه می دهند.

 

چه زمانی از افکت بوکه استفاده می کنیم؟

 

جداسازی سوژه از پس زمینه

به طور کلی مهم ترین دلیل استفاده از عکاسی بوکه جدا نمودن موضوع اصلی عکس از پس زمینه می باشد تا مخاطب توجه بیشتری به سوژه داشته باشد و تمام تمرکز خود را به موضوع اصلی اختصاص دهد.

 

احساسی نمودن عکس ها با بوکه

یکی دیگر از کاربردهای عکاسی بوکه، احساسی نمودن عکس ها می باشد. به عبارت دیگر عکاسی بوکه با افزودن افکت های زیبا، تصاویری رویایی و احساسی به ارمغان می آورد.

برای افزایش احتمال ایجاد بوکه قابل مشاهده در عکس ها، باید فاصله بین سوژه و پس زمینه را افزایش داد. این کار را می توان با کاهش فاصله دوربین و سوژه انجام داد. هرچه عمق میدان کم تر باشد، یا زمینه بیشتر باشد، خارج از کانون توجه خواهد بود. موارد برجسته ای که به پس زمینه برخورد می کنند، بوکه قابل مشاهده دیگری نیز نشان می دهد، بنابراین اگر از نور پس زمینه یا چراغ جانبی استفاده شود، ممکن است بوکه چشم نوازتر باشد.

 

بوکه در پرتره ها

سوژه های عکاسی شده که نمونه های خوبی از بوکه را نشان می دهند، پرتره ها هستند. پرتره های نمای نزدیک، بوکه را به خوبی نشان می دهند. تصاویر کلوزآپ و کلان از گل ها و سایر اشیا در طبیعت نیز سوژه های محبوبی برای عکس برداری هستند که بوکه را در تصویر نشان می دهند. سوژه ای که اغلب از او عکس گرفته می شود نمونه ای افراطی از بوکه است، مانند عکاسی از گروهی از چراغ های تعطیلات یا سایر اشیای بسیار بازتابنده.

بوکه می تواند به عکاس هایی که دارای نور زیاد است، نرمی اضافه کند. استفاده از این تکنیک برای جدا کردن سوژه از پس زمینه می تواند به شما امکان استفاده از پس زمینه نه چندان فتوژنیک را در تصویر بدهد. اما به دلیل تاری، به “برجسته سازی” موضوع کمک می کند نه اینکه چیزی از آن کم شود.

بوکه در عکاسی چیست؟ - تصویر 2

اشکال بوکه

شکل نور منعکس شده در مناطق خارج از کانون به دیافراگم لنز بستگی دارد. بسیاری از لنزهای قدیمی مانند Nikon ۵۰mm f / ۱. ۴D دارای ۷ تیغه مستقیم در دیافراگم های خود هستند که منجر به بوکه هپتاگون می شود.

اکثر لنزهای جدید، اکنون با ۹ تیغه گرد ارائه می شوند که بوکه گرد (Nikon ۱۰۵mm f / ۲. ۸G VR) را ارائه می دهند.

 

چگونه می توان بوکه خوب گرفت؟

همانطور که در بالا به آن اشاره شد، بوکه به نوع لنزی که استفاده می شود، بستگی دارد. در حالی که لنزهای زوم سطح پایین، بوکه ناخوشایندی را ارائه می دهند، لنزهای ثابت (پرایم) و بیشتر لنزهای بزرگنمایی حرفه ای با دیافراگم سریع دارای بوکه ای زیبا هستند.

 

چه لنزهایی بوکه عالی ایجاد می کنند؟

لنزهای زیادی وجود دارند که بوکه ای با ظاهری زیبا ایجاد می کنند. بیشتر لنزهای پرایم سریع با دیافراگم های تیغه ای گرد مانند Nikon ۸۵mm f / ۱. ۴G یا Canon ۸۵mm f / ۱. ۲ II USM بوکه فوق العاده زیبایی ایجاد می کنند. نسخه کم هزینه همین لنز نیکون ۸۵mm f / ۱. ۸G و Canon ۸۵mm f / ۱. ۸ USM نیز بوکه زیبایی تولید می کنند.امروزه تعداد زیادی لنز در بازار وجود دارد، بنابراین توصیه می شود با توجه به نیازهای عکاسی خود، درباره لنزهای مختلف تحقیق بیشتری انجام دهید.

 

عکاسی بوکه با موبایل

ما در حال حاضر بیشتر عکس ها را از طریق دوربین و تلفن همراه ثبت می نماییم و همه تولیدکنندگان تلفن های هوشمند سعی بر این دارند که قابلیت های عکس برداری دستگاه ارائه دهنده ی خود را ارتقا دهند و از یکدیگر پیشی بگیرند.

در اکثر تلفن های هوشمند، این ویژگی “حالت پرتره” نامیده می شود و با اسکن صحنه و تعیین مواردی که باید در فوکوس قرار گیرند، و مواردی که نباید از فوکوس خارج شوند، کار می کند تا بهترین نتیجه ممکن را ایجاد نمایند.

بوکه در عکاسی چیست؟ - تصویر 3

نمونه ای از گوشی های برتر برای عکاسی بوکه

 

  • Huawei P۳۰ Pro

P۳۰ Pro جدیدترین گوشی پرچم دار هواوی است. در این دستگاه دوربین در جلو و مرکز قرار دارد. هواوی چند مورد جدید را مانند دوربین سنسور نور کاملاً طراحی شده و بزرگنمایی بدون از دست دادن ۱۰ برابر، در دوربین گوشی تلفن همراه خود، آورده است.

  • Google Pixel ۳

Pixel ۳ رویکردی متفاوت با برخی دیگر از تولیدکنندگان دارد. این نرم افزار به جای استفاده از یک سنسور فانتزی مانند P۳۰ Pro، از نرم افزار بسیار قدرتمند Google استفاده می کند. این بدان معناست که پردازش عکس شما پس از گرفتن آن تنها چند ثانیه طول می کشد.

این نرم افزار در درک اینکه از چه چیزی عکس گرفته اید و در کجای صحنه باید تاری شود، کار خارق العاده ای انجام می دهد تا حس عمق واقعی را به عکس خود اضافه کند.استفاده از آن بسیار آسان است، کافیست برنامه دوربین خود را باز کرده و روی «پرتره» ضربه بزنید، سپس عکس خود را ثبت نمایید. پس از چند ثانیه، نرم افزار Pixel ۳ وظیفه خود را بر روی تصویر شما انجام می دهد.

بوکه در عکاسی چیست؟ - تصویر 4

  • Samsung Galaxy S۱۰

S۱۰ یکی از گوشی های پرچم دار سامسونگ است که فقط در خاصیت ایجاد تاری در عکس ها خلاصه نمی شود، شما می توانید میزان تاری را در پس زمینه خود تنظیم کنید و حتی عمق میدان را تغییر دهید. همچنین چند جلوه اضافی مانند Spin Bokeh، Zoom Bokeh و Color Point را نیز به کاربران خود ارائه می دهد، بنابراین در هر صحنه ای که عکاسی می کنید، گزینه های زیادی برای غیرقابل باور کردن تصاویر ثبت شده در دسترستان خواهد بود.

علاوه بر دریافت عکس های خیره کننده بوکه از دوربین اصلی، S۱۰ دارای یک دوربین جلوی دو لنز نیز می باشد که به شما امکان می دهد با استفاده از ویژگی Live Focus در سلفی های خود عمق میدان را ایجاد کنید. این واقعاً می تواند حال و هوای سلفی ها را تغییر دهد، و طوری به نظر رسد که عکس جدید گرفته شده در استودیو ثبت شده است.

ارسال به دیگران :

نظر شما

تازه