دستور پخت نان ترد و تازه با اون توستر

شاید دلتان بخواهد که گاهی در منزل برای سرگرمی و یا تنوع خودتان نان بپزید. اگر در منزل اون توستر دارید خیلی راحت با چند مواد اولیه میتوانید نان های ترد و تازه بپزید. اما دستور تهیه این نان های خوشمزه چیست؟

طرز تهیه نان بربری در توستر

مواد لازم

  • خمیر مایه: ۲ قاشق مرباخوری
  • شکر ۱ :قاشق مربا خوری
  • روغن مایع :۳ قاشق غذاخوری
  • آرد ۴ پیمانه + دو قاشق غذاخوری
  • نمک : به میزان لازم
  • کنجد به مقدار لازم برای تزیین

 

دستور پخت 

ابتدا خمیر مایه و شکر را  با مقداری آب مخلوط کنید. سپس این ترکیب را به مدت ده دقیقه کنار بگذارید تا خمیر مایه فعال شود.در یک کاسه، ۴ پیمانه آرد را به همراه روغن و نمک مخلوط کنید. سپس خمیر مایه‌ای که عمل آمده را به همراه یک لیوان آب به کاسه اضافه کنید و همه مواد را به خوبی ورز دهید. توجه داشته باشید که تمام آرد باید در آب حل شود، بنابراین اگر احساس کردید که هنوز به آب نیاز دارید، به آرامی اضافه کنید، اما مراقب باشید که خمیر شل نشود! بهتر است آب را به تدریج اضافه کنید تا به یک خمیر انعطاف‌پذیر و لطیف برسید که به دست نچسبد. حدود ده دقیقه خمیر را ورز دهید و سپس آن را کنار بگذارید.

روی کاسه را با سلفون یا پلاستیک فریزر بپوشانید و به مدت دو ساعت در یک مکان گرم قرار دهید تا خمیر ور بیاید. پس از این مدت، پلاستیک را از روی کاسه بردارید و به خمیر نگاه کنید.  حالا پف خمیر را بگیرید و آن را به چند قسمت مساوی تقسیم کنید.در نانوایها نیز از گوارگام عبدالقادر هندی خوارکی برای نگهداری و ماندگاری بیشتر نان ها استفاده میکنند.

 

آماده‌سازی توستر

حالا نوبت روشن کردن توستر و تنظیم دمای آن است. دما را روی ۲۰۰ درجه تنظیم کرده و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا فضای داخلی آن گرم شود. (تایمر را روی ۱۵ دقیقه تنظیم کنید و هر دو المنت بالا و پایین را فعال کنید. اگر فن را نیز روشن کنید، فضای توستر سریع‌تر گرم خواهد شد.)

پس از پایان زمان تایمر و شنیدن هشدار صوتی توستر، دوباره تایمر را روی ۴۰ درجه تنظیم کنید و سینی نان را به روشی که در ادامه توضیح می‌دهیم، در دستگاه قرار دهید. در این مرحله فقط المنت پایین را روشن کنید تا نان به خوبی پف کند. در ۵ دقیقه پایانی، المنت بالا را نیز روشن کنید تا روی نان به خوبی طلایی و برشته شود.

 

قرار دادن نان در آون توستر

 ابتدا کف سینی  توستر را چرب کرده و یک کاغذ روغنی روی آن قرار دهید تا نان به کف سینی نچسبد. سپس هر تکه از خمیر را برداشته و به شکل نان بربری یا هر شکل دلخواه دیگری روی کاغذ روغنی پهن کنید. بهتر است با چنگال روی سطح نان شیارهایی ایجاد کنید یا سوراخ‌هایی بزنید تا حرارت به طور یکنواخت به تمام قسمت‌های نان برسد.

اکنون نوبت به زدن رومال روی نان رسیده است. برای تهیه رومال، ۶ قاشق آب را با ۲ قاشق آرد مخلوط کرده و به خوبی هم بزنید. سپس با استفاده از یک برس یا فرچه، تمام سطح نان را به این مخلوط آغشته کنید و در صورت تمایل، روی آن کنجد بپاشید. بعد از این مرحله، به نان‌ها نیم ساعت استراحت دهید تا در دمای محیط بمانند. پس از گذشت نیم ساعت، سینی نان را در آون توستر که از قبل روشن شده قرار دهید. بعد از ۴۰ تا ۴۵ دقیقه، نان تازه و خانگی شما آماده‌ی سرو خواهد بود.

قفغقفغقف

طرز تهیه نان باگت با توستر

مواد لازم:

  1. 500 گرم آرد  سفید
  2. 10 گرم: خمیر مایه فوری
  3. 1 قاشق چای خوری: شکر
  4. نمک: به میزان لازم
  5. :1 قاشق غذاخوری: روغن مایع

اتناتنتان

مراحل تهیه:

  •  ابتدا آرد را الک کرده و در ظرف مورد نظر، آب و خمیر مایه را ریخته و کمی هم می‌زنیم تا حل شود. سپس شکر را اضافه کرده و بعد آرد را به مخلوط اضافه کرده و به خوبی هم می‌زنیم
  •  کمی ورز می‌دهیم تا خمیر جمع شود. سپس نمک را اضافه کرده و در حین ورز دادن، به تدریج روغن را نیز اضافه می‌کنیم تا کاملاً به خمیر جذب شود و بافت آن یکدست و صاف گردد
  • حدود ده دقیقه خمیر را ورز می‌دهیم.  می‌توانید از همزن برقی برای ورز دادن خمیر استفاده کنید.  
  • سپس  سطح آن را چرب کرده و به مدت ده دقیقه استراحت می‌دهیم
  • (روی خمیر یک پلاستیک چرب شده بکشید) و بگذارید حدود ۱۰ دقیقه بماند.
  • پس از گذشت ده دقیقه، خمیر را به به شکل ظاهری باگت در بیاورید
  • خمیر باگت را با وردنه باز کنید، ابتدا یک لایه نازک از خمیر را تا کنید و گوشه خمیر را به کناره‌های آن بچسبانید. سپس به آرامی آن را رول کنید و این کار را تکرار کنید تا کاملاً رول شود. در پایان، خمیر را محکم ببندید تا در حین پخت باز نشود. سپس با دست، به آرامی روی سطح کار به صورت نواری حرکت دهید و با فاصله در سینی فر قرار دهید
  • روی خمیر را دوباره با پلاستیک چرب بپوشانید و بگذارید برای استراحت نهایی. حدود ۴۵ دقیقه زمان نیاز دارد تا حجم آن دو برابر شود. بسته به دمای محیط، ممکن است زمان کمی تغییر کند.  
  • پس از  حدود ۴۵ دقیقه، نایلون را از روی خمیر بردارید و سطح آن را با آب اسپری کنید. در صورت تمایل، می‌توانید کنجد روی آن بپاشید. سپس خمیر را در فر از پیش گرم شده با دمای ۲۰۰ درجه، در طبقه وسط به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید تا سطح نان‌ها طلایی شود.
  • قبل از قرار دادن آن داخل توتستر،توستر را با دمای ۱۷۰ درجه از قبل گرم کنید و سپس نان را به مدت ۱۲ تا ۱۵ دقیقه قرار دهید. تا بپزد و طلایی شود. نان شما آماده است.

 

ارسال به دیگران :

نظر شما

تازه