آیا جوجه تیغی مناسب نگهداری در خانه هست یا نه؟

اکثر جوجه‌تیغی هایی که به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شوند، ترکیبی از نژادهای مختلف هستند با این حال اصالت آنان به آفریقا بازمی‌گردد.

جوجه‌تیغی های آفریقایی رنگ‌های مختلف و متفاوتی دارند و نقطه مشترک همه آنان، پوششی از تیغ‌های کوتاه در پشت و خز نرمی است که شکم این حیوانات را پوشانده است. هنگامی که خطری آنان را تهدید نمی‌کند و آرام هستند تیغ‌هایی که در پشت جوجه تیغی قرار دارند تقریبا خوابیده هستند. با این حال هنگام احساس خطر خود را گلوله کرده و تیغ‌های آنان به حالت ایستاده قرار می‌گیرند.

جوجه تیغی هزینه نگهداری زیادی به عنوان حیوان خانگی ندارد و اگرچه در صورتی که رابطه خوبی با شما داشته باشند مشکلی با در دست نگه داشته شدن ندارند، به نظر می‌رسد که این حیوانات اشتیاق چندانی برای تعامل با انسان‌ها ندارند. تمایل به نگهداری از جوجه تیغی به عنوان حیوان خانگی در سال‌های اخیر افزایش زیادی داشته است با این حال هنوز نگهداری از آنان به عنوان حیوان خانگی در برخی مناطق ممنوع است.

این موجودات به نسبت کوچک هستند و طول آنان به حدود ۱۲-۲۰ سانتی‌متر خواهد رسید. طول عمر آنان بسیار متغیر و حدود ۳ تا ۸ می‌باشد و معمولاً عمر ۶ سال بیشتر از دیگر موارد مشاهده می‌شود. جوجه تیغی را معمولاً حشره‌خوار می‌دانند چرا که بخش عمده رژیم غذایی طبیعی آنان را حشرات تشکیل می‌دهند.

محل نگهداری جوجه‌تیغی‌ها

حداقل ۶۰ تا ۹۰ سانتی‌متر مربع از فضای کف را در اختیار جوجه تیغی خود قرار دهید. می‌توانید شکل‌های مختلفی از قفس را استفاده کنید. سعی کنید در کف قفس مورد استفاده سیمی قرار نداشته باشد و به فاصله میان سیم‌های اطراف قفس نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید. تراریوم، قفس‌های آماده یا حتی قفسی که به وسیله جعبه و چوب، به دست خودتان ساخته شده باشد، همه گزینه‌های مناسبی برای نگهداری از این حیوان هستند.

محل خواب جوجه تیغی

برای محل خواب جوجه تیغی می‌توانید از تراشه‌های چوب (به صورت آماده در فروشگاه‌های حیوانات خانگی به فروش می‌رسند) یا دستمال‌ کاغذی‌های بازیافتی مناسب استفاده کنید. توجه کنید که چوب سدر گزینه مناسبی نیست.

تراشه‌های کاج می‌تواند گزینه مناسبی باشد ولی جایگزین‌های بهتری نیز وجود دارند. بعضی افراد قسمت‌هایی از فرش یا موکت را در اختیار آنان قرار می‌دهند. با این حال در صورت استفاده از این گزینه‌ها توجه کنید که امکان گیر کردن جوجه‌تیغی در آنان وجود نداشته باشد.

فعالیت بدنی جوجه‌تیغی

چرخی که جوجه تیغی بتواند روی آن بدود، یک ورزش بسیار مناسب برای حیوان است. چرخ باید سطح محکمی داشته، اطراف آن باز بوده و اندازه نسبتاً بزرگی (بزرگتر از ۲۵ سانتی‌متر) داشته تا حیوان خانگی شما بتواند به راحتی در آن قرار بگیرد. در طبیعت جوجه‌تیغی ها هر روزه مسافت طولانی را طی می‌کنند بنابراین نیاز به فضای زیاد یا حداقل چرخی با کیفیت مناسب دارند.

جوجه تیغی چه می خورد؟

در حیات وحش جوجه تیغی ها معمولا شکار می کنند. اما آن ها معمولا هر چیزی که در دسترس باشد می خورند. آن ها معمولا از حشرات ، حلزون ها ، موش های کوچک ،‌قورباغه ها ،‌ماهی ها ، مار های کوچک ،‌تخم پرندگان و یا حتی میوه تغذیه می کنند.

اگر یک جوجه تیغی به عنوان حیوان خانگی دارید بهتر است که پروتیین را جز رژیم غذایی او قرار دهید. اگر حس کردید که جوجه تیغی شما در حال چاق شدن است پروتیین را قطع کنید.

غذای خیس

حیوان شما باید از غذای مرطوب نیز استفاده کند. غذای کنسروی سگ و گربه می تواند برای او کارآمد باشد. مطمین شوید که این غذا از گوشت مرغ یا گوشت قرمز ساخته شده باشد.

میوه و سبزیجات

مفدار کمی میوه و سبزیجات باید به رژیم غذایی او اضافه شود. بعضی از این غذا ها لویبا ، نخود و هویج است. می توانید میوه های دیگری را نیز امتحان کنید. اما نباید به او زیاد میوه و سبزیجات بدهید.

_جوجه تیغی چه میوه هایی می خورد؟ دام و پت__ - تصویر 1

جایزه

شما می توانید به عنوان جایزه به او جیرجیرک و کرم خاکی بدهید!

آب

یک جوجه تیغی همیشه به آب تمیز و تازه احتیاج دارد پس مطمین شوید که همیشه آب در دسترس او هست.

غذای جوجه تیغی در طبیعت چیست؟

جوجه تیغی

یک حیوان شبانه محسوب می شود ، زیرا در ساعات روز در زیر برگ گیاهان یا در شکاف سنگها و غارها پنهان می شود.

جوجه تیغی یک حیوان کوچک از پستانداران است که در تابستان فعال است و هنگام زمستان بسیار سرد به خواب و گوشه گیری نسبی می رود و در بهار از خواب بیدار می شود و با خوردن حشرات زندگی می کند و کرم ها ، خزندگان ، موش های کوچک و تخم حیوانات دیگر را می خورد.

بینایی او در طول روز ضعیف است زیرا او فقط شب ها بیرون می آمد و به دنبال غذا می رود. جوجه تیغی ها در مسافت های طولانی تا چندین کیلومتر پرسه می زنند و تنها زندگی می کنند.

جوجه تیغی چه چیزی نمی تواند بخورد؟

برخی از غذاها وجود دارند که شما به سادگی نباید به آنها جوجه تیغی بدهید. غذاهای زیر یا برای جوجه تیغی شما سمی هستند یا باعث ناراحتی معده می شوند. تا زمانی که این غذاها را از رژیم جوجه تیغی خود دور نگه دارید باید حال جوجه تیغی شما خوب باشد. دقت کنید که جوجه تیغی شما نباید غذاهای زیر را بخورند:

  • سیر
  • پیازها
  • قارچ
  • آناناس
  • شکلات
  • آووکادوها
  • گوشت خام
  • غذاهای چرب
  • سیب زمینی ها
  • گوجه فرنگی ها
  • انگور و کشمش
  • محصولات لبنی
  • گوشت قرمز چرب
  • آجیل و دانه از هر نوع
  • گوشت فصلی یا سرخ شده
  • میوه های خانواده مرکبات
  • گوشت فرآوری شده یا کنسرو شده
  • حشرات مغازه های طعمه فروشی یا حیاط شما (احتمال زیادی وجود دارد که در معرض مواد شیمیایی قرار بگیرند).

جوجه تیغی خود را چقدر و چه وقت یکبار تغذیه کنید؟

جوجه تیغی ها مستعد چاقی هستند، بنابراین نظارت بر میزان تغذیه آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

غذای خشک جوجه تیغی یا گربه ای باید بیشتر رژیم غذایی روزانه جوجه تیغی ها را تشکیل دهد و حتی اگر جوجه تیغی شب ها بسیار فعال باشد و انرژی زیادی را می سوزاند، شما بهتر است میزان غذای حیوان را کنترل کنید.

جوجه تیغی های بزرگتر و بسیار فعال ممکن است به غذای بیشتری احتیاج داشته باشند، اما باید با استفاده از ترازوی کودک، وزن جوجه تیغی شما کنترل شود. اگر بیش از ۱۰ درصد افزایش وزن وجود دارد، باید میزان غذای ارائه شده را کاهش دهید.

جوجه تیغی ممکن است شب ها غذای بیشتر بخورد و بیشتر روی چرخ خود بخوابد، بنابراین اگر در طول روز زیاد غذا نمی خورد نگران نباشید. هرگونه غذایی که حیوان جیبی شما در طول روز نخورده است باید روز بعد دفع شود و آب شیرین همیشه در دسترس حیوان قرار داشته باشد.

شایع ترین بیماری ها در جوجه تیغی

از شایع ترین بیماری ها در جوجه تیغی می توان به بیماری های دندان، بیماری های دستگاه تناسلی، و انواع بیماری های مغز و اعصاب اشاره کرد. جوجه تیغی ها مستعد ابتلا به چندین بیماری جدی هستند. اما خوشبختانه می توان از برخی از آنها پیشگیری کرد. اگرچه هیچ آماری برای بررسی انواع و شیوع بیماری در جوجه تیغی ها وجود ندارد. اما به طور کلی برخی از بیماری های در بین جوجه تیغی ها بیشتر دیده و تشخیص داده می شوند..

بیماری دندان در جوجه تیغی ها

جوجه تیغی ها در دهان کوچک و V شکل خود تا 44 دندان دارند. این دندان ها مانند نسخه های طبیعی دندان های انسان بوده و مستعد ابتلا به موارد مشابه دندان انسان ها هستند. جوجه تیغی این دندان ها را هنگامی که فقط 3 هفته سن دارند بدست می آورند. اکثر صاحبان جوجه تیغی دندان های حیوان خود را مسواک نمی زنند.

_سالمونلا مرتبط با جوجه تیغی در سه استان کانادا چندین نفر را آلوده کرده است رسانه هدهد کانادا__ - تصویر 3

برای تمیز کردن دندان های جوجه تیغی ، حیوان باید تحت بیهوشی قرار گیرد. دندان های مشکل دار ممکن است نیاز به کشیدن داشته باشند. کشیدن دندان در جوجه تیغی ها، به همان روش در گربه ها، سگ، و حیوانات خانگی دیگر انجام می شود.

شکستگی دندان، آبسه دندان، التهاب لثه و تجمع تارتار همه می توانند در جوجه تیغی های کوچک مشکل ایجاد کنند. به طور کلی  پیشگیری از هرگونه مشکل دندانپزشکی در حیوانات خانگی می تواند موثر باشد. اما پیشگیری از این بیماری ها در حیوان خانگی جیبی که دوست دارد بدن خود را درون یک توپ تند و تیز و خش دار بچرخانند، عملی نیست. اگر آنقدر خوش شانس باشید که بتوانید به دهان جوجه تیغی دسترسی پیدا کنید، احتمال دارد بتوانید دندان های آن را ببینید و آنها را تمیز کنید و مسواک بزنید.

کنه در جوجه تیغی ها

کنه ها می توانند به راحتی از یک جوجه تیغی به جوجه تیغی دیگر منتقل شوند. خوشبختانه، پیشگیری و درمان آنها آسان است.

کنه ها نیش می زنند و باعث تحریک پوست جوجه تیغی و همچنین خار و موهای آنها می شوند. شما ممکن است قادر به دیدن کنه های واقعی در جوجه تیغی حیوان خانگی خود نباشید اما احتمالاً آسیب هایی که کنه ها به حیوان خانگی شما وارد می کند را می توانید تشخیص دهید. کنه ها باعث تحریک حیوان ریزش مو و خارها می شوند.

 

ارسال به دیگران :

نظر شما

تازه