هاست چیست؟ خوب بودن هاست به چه معناست؟

پاسخ به سوال هاست چیست همیشه شبیه پاسخ به سوال انحرافی‌های مدرسه است. گاها ذهن ما را ساعت‌ها درگیر می‌کند و تمایز آن از سرور برای ما دشوار است. برای یک طراح وب یا صاحب کسب و کاری که وب سایت دارد، فهمیدن این مفهوم و کارکرد آن از هر چیزی مهم‌تر است.

به این دلیل که امروزه جایگزین‌های بسیاری برای هاست آمده‌اند که می‌توانند شما را گول بزنند! پس بهتر است که آگاهانه هاست خود را انتخاب کنید. در مطلب امروز قرار است که به این سوال پاسخ دهیم که هاست چیست و سپس شما را با ویژگی‌های یک هاست خوب، آشنا کنیم. 

هاست چیست؟

پاسخ به این سوال می‌تواند کمی سخت باشد زیرا بخش زیادی از افراد تازه کار چیستی هاست و کارکرد آن را برای سایت و سیستم ما نمی‌دانند. هاست که در انگلیسی host یا hosting نامیده می‌شود، به معمای میزبانی وب است. در واقع هاست همان چیزی است که وب سایت شما را برای نمایش در اینترنت و قابل سرچ بودن میزبانی می‌کند. هاست اساسی‌ترین و مهم‌ترین چیزی است که لازم دارید برای وب سایت خود تهیه کنید. هاست‌ها را معمولا به صورت اشتراکی خریداری می‌کنند و شما باید هر ساله مقداری هزینه‌ی مشخص را بابت اشتراک خود بپردازید. حالا بیایید با هم ببینیم که کارکرد هاست چگونه است؟!

قبل از فهمیدن نحوه‌ی‌ کارکرد هاست باید با سرورها آشنا شویم. اگر یک دیتا سنتر که مرکز اطلاعات هر شرکت هاستینگ است را یک ساختمان چند طبقه در نظر بگیریم، هر طبقه از این دیتا سنتر به یک سرور تعلق دارد. سرورهای فیزیکی کامپیوترهایی هستند که فضاهایی مثل رم، حافظه و غیره را به صورت فیزیکی درون خود دارند. این طبقات هر کدام به واحدهایی تقسیم می‌شوند که هاست نامیده می‌شوند. هر هاست اشتراکی معمولا صدها یا هزاران، وب سایت را مدیریت می‌کند.

در این‌جا شاید این سوال برای‌تان پیش بیاید که اصلا چرا از کامپیوتر خودمان به جای سرور و هاست استفاده نکنیم؟! 

شما این‌کار را می‌توانید انجام دهید! امروزه تبدیل کردن کامپیوتر خانگی به سرور یا هاست رونق زیادی گرفته و شما هم می‌توانید از این موضوع استفاده کنید. اما توجه کنید که کامپیوتر خانگی سرعت یک سرور را ندارد و همچنین همیشه به اینترنت متصل نیست و دسترسی زیادی به مرورگرها ندارد. این به این معناست که شما هر بار که کامپیوتر خود را خاموش می‌کنید و یا دسترسی آن به اینترنت محدود می‌شود، سایت شما دچار مشکل خواهد شد. به همین دلیل بهتر است که از این‌کار صرف نظر کنید. کارکرد هاست درون سرور، انتقال اطلاعات به مرورگرها و قابل سرچ کردن آن‌ها در موتورهای جست و جو است. 

انواع هاست

هاست‌ها را می‌توان از نظر اشتراکی بودن و سیستم عاملشان و داخلی یا خارجی بودن آن‌ها را طبقه بندی کرد. در این بخش هر نوع از هاست را جداگانه توضیح می‌دهیم.

بر اساس سیستم عامل

هاست‌ها معمولا بر اساس سیستم عامل‌های مختلفی دسته بندی می‌شوند و معمولا شما باید بر اساس پلتفرم مورد استفاده‌ی خود هاست خود را انتخاب کنید. مثلا اگر قرار است که از وردپرس برای طراحی وب سایت خود استفاده کنید، باید هاست وردپرس بخرید، یا اگر از سیستم عامل لینوکس استفاده می‌کنید، می‌توانید هاست لینوکس بخرید. همچنین برای برخی از وب‌ سایت‌ها هاست ویندوز هم در دسترس هستند.

بر اساس اشتراک آن‌ها

اکثر هاست‌هایی که استفاده می‌شوند همان هاست‌های اشتراکی معمولی‌ای هستند که پهنای باند بسیار کمی دارند و امنیت آن‌ها پایین است. به جز این هاست‌ها، هاست‌های اختصاصی هم وجود دارند. هاست‌های اختصاصی معمولا برای سایت‌های بزرگ، با داده‌های بسیار ارزشمند و سنگین استفاده می‌شوند. خرید یک هاست اختصاصی به منزله‌ی داشتن یک واحد آپارتمان اختصاصی برای هر نفر در یک طبقه سرور است! مزیت این هاست‌های اختصاصی داشتن امنیت، سرعت و قدرت پردازش بیشتر است و طبعا هزینه‌ی آن‌ها هم بیشتر است!

بر اساس داخلی یا خارجی بودن

وقتی به سایت یک شرکت هاستینگ وارد می‌شوید معمولا با انواع هاست‌های ایرانی و خارجی رو‌به رو می‌شوید. شاید از خود بپرسید که تفاوت آن‌ها چیست؟ تفاوت اصلی آن‌ها در مکان دیتاسنتر آن‌هاست. هاست‌های داخلی، معمولا از دیتاسنترهای داخلی تغذیه می‌کنند و توسط شرکت‌های داخلی کاملا مدیریت می‌شوند. سرعت این هاست‌ها معمولا بالاتر است. اما هاست‌های خارجی از دیتاسنترهای خارجی استفاده می‌کنند، قیمت آن‌ها کمی بالاتر است و بیشتر فیلتر می‌شوند! با این‌حال این هاست‌ها می‌توانند قدرت بیشتری داشته باشند. تمام این موضوعات نسبی هستند و اگر شرکت هاستینگ شما یک شرکت حرفه‌ای باشد، کم‌ترین مشکلی برای سایت شما پیش خواهد آمد.

ویژگی‌های یک هاست خوب

حالا که انواع هاست را شناخته‌ایم، بیایید باهم بررسی کنیم که ویژگی‌های یک هاست خوب چیست و چگونه یک هاست خوب را تشخیص بدهیم.

چند مورد مهم وجود دارد که باید در تشخیص یک هاست خوب به آن‌ها دقت کنید: فضای ذخیره، میزان پهنای باند و سرعت و پشتیبانی وب سایت ارائه دهنده. علاوه بر این‌ها موارد دیگری مانند بکاپ گیری، سرویس دهی به دامنه و غیره هم وجود دارند که ما به آن‌ها نمی‌پردازیم.

فضای ذخیره

فضای ذخیره سازی یا حجم هاست شما در واقع همان هارد سرور اصلی است که با خرید هاست اشتراکی فقط بخشی از آن در اختیار شما قرار می‌گیرد. این فضا همان جایی است که شما می‌توانید در سایت خود موارد مختلفی را آپلود کنید و یک حجم خاصی دارد. کم بودن حجم این فضا معمولا باعث افت کیفیت و سرعت سایت شما می‌شود و ممکن است که باعث ایجاد مشکل در لودینگ صفحات سایت شود. پس بهتر است که هاستی بخرید که فضای ذخیره‌ی آن بیشتر باشد.

پهنای باند و سرعت

پهنای باند معیاری در شبکه است که حداکثر سرعت انتقال داده را اندازه می‌گیرد. به همین دلیل است که هر بار که درباره‌ی کیفیت یک هاست صحبت می‌کنیم، پای پهنای باند به ماجرا باز می‌شود. سرعت هاست شما می‌تواند بر مشتریان و مخاطبان شما تاثیر بگذارد. فقط کافی است که با خود فکر کنید که چند بار در روز بیخیال وب سایتی می‌شوید، صرفا چون فرایند لودینگ صفحه‌اش طول می‌کشد؟!

پشتیبانی وب سایت

یک مورد دیگر که از نان شب هم واجب‌تر است، میزان سرعت پشتیبانی و کیفیت پشتیبانی ارائه شده توسط شرکت هاستینگ است. پس قبل از هر چیزی بررسی کنید که شرکتی که از آن خرید می‌کنید پشتیبانی کافی و لازم را برای هاست دارد یا خیر. پاسخ دهی  شرکت هاستینگ باید به گونه‌ای باشد که شما در لحظه بتوانید مشکلات خود را با تیکت زدن یا تماس گرفتن حل کنید.

کدام نوع هاست برای من مناسب است؟

شاید تا اینجای مطلب گیج شده‌اید و نمی‌دانید که کدام هاست را انتخاب کنید. فرایند انتخاب هاست کاملا به نیازهای وب سایت شما بستگی دارد. بررسی کنید که چه مقدار فضا و امنیت نیاز دارید و تا چه مقدار می‌توانید برای یک هاست هزینه کنید. پیشنهاد ما این است که اگر به تازگی کار خود را شروع کرده‌اید و نمی‌خواهید زیادی شلوغش کنید، از هاست‌های اشتراکی وب رمز استفاده کنید. این هاست‌ها برای سایت‌های وردپرسی معمولی حجم و کیفیت خوبی دارند.

 جمع بندی

در مطلب امروز تلاش کردیم که به سوال هاست چیست پاسخ دهیم و با هم انواع هاست و ویژگی‌های آن‌ را بررسی کنیم. همچنین یاد گرفتیم که یکی از مواردی که در انتخاب یک هاست خوب مهم است، شرکت هاستینگ آن و میزان پشتیبانی ارائه شده توسط شرکت هاستینگ است.

منبع: هاست چیست؟ مفهوم، مزایا و کاربردهای آن + مثال

ارسال به دیگران :

نظر شما

تازه