تخم مرغ قهوه‌ای چه فرقی با تخم مرغ سفید دارد؟

گاهی اوقات بسیاری از خریداران در طول خرید از یک فروشگاه این سوال را از خود می پرسند: تخم مرغ قهوه ای با تخم مرغ سفید چه فرقی دارد؟ و چرا قیمت آنها فرق می کند؟

 دلیل آن چیزی نیست که فکر می‌کنید. ارتباطی با سالم‌تر یا طبیعی‌تر یا لوکس‌تر بودن یک نوع نسبت به دیگری ندارد.

 

فرق تخم مرغ قهوه ای با تخم مرغ سفید چیست؟

تخم مرغ های قهوه ای ضرورتا سالم تر نیستند و یا طعمشان بهتر نیست. دلیل اصلی تفاوت رنگ پوسته تخم مرغ سفید و قهوه ای، آن چیزی است که مرغ خورده است. مرغ هایی که تخم مرغ قهوه ای رنگ می گذارند، معمولا متعلق به مرغداری های کوچک، مزارع و یا حیاط خانه افراد هستند. دلیل اینکه چنین تخم مرغ هایی طعمشان متفاوت است رنگ پوسته نیست، بلکه تفاوت در غذایی است که این مرغ ها می خورند. همین هم اختلاف قیمت آنها را بیشتر می کند.

 

فرق تخم مرغ قهوه ای با تخم مرغ سفید چیست؟

از نظر تغذیه‌ای هیچ تفاوتی بین تخم مرغ قهوه‌ای و سفید وجود ندارد. این به نژاد مرغ بستگی دارد. برخی از نژادها تخم‌ مرغ‌ هایی با پوسته سفید می‌گذارند، در حالی که نژادهای دیگر تخم‌ مرغ‌ هایی با پوسته قهوه‌ای می‌گذارند.

فرق تخم مرغ قهوه ای با تخم مرغ سفید چیست؟

در واقع، رنگدانه‌هایی که مرغ‌ها تولید می‌کنند باعث تفاوت در رنگ پوسته‌ی تخم‌مرغ می‌شود. رنگدانه‌ی اصلی در پوسته‌ی تخم‌مرغ‌های قهوه‌ای پروتوپرفیرین IX نام دارد که از هِم (heme) تشکیل شده است. هِم یک کوفاکتور است و کوفاکتورها اجزای غیرپروتئینی موجود در بعضی از آنزیم‌ها هستند. رنگ قرمز خون به دلیل وجود هِم در آن است.

فرق تخم مرغ قهوه ای با تخم مرغ سفید چیست؟

اگر چه ژنتیک عامل اصلی در تعیین رنگ پوسته‌ی تخم‌ مرغ است اما عوامل دیگری هم می‌توانند در این زمینه مؤثر باشند. برای نمونه، مرغ‌هایی که تخم‌هایی با پوسته‌ی قهوه‌ای می‌گذارند وقتی پیر می‌شوند معمولا تخم‌هایی بزرگ‌تر می‌گذارند که رنگ روشن‌تری دارند. محیط زندگی، تغذیه و میزان استرس مرغ‌ها هم می‌تواند تا اندازه‌ای روی رنگ پوسته‌ی تخم‌مرغ تأثیر داشته باشد. البته این عوامل در روشن‌تر یا تیره‌تر بودن رنگ پوسته‌ تأثیر دارند و نمی‌توانند رنگ آن را به کلی تغییر دهند. درباره‌ی رنگ پوسته‌ی تخم‌مرغ، نژاد عامل اصلی و تعیین‌کننده است.

منبع: روزیاتو
ارسال به دیگران :

نظر شما

تازه