الجزیره بررسی کرد

روش ها و سلاح های ترور اسرائیل را بشناسید/ اسماعیل هنیه چگونه شهید شده است؟

ارتش اشغالگر قدس یک دکترین نظامی خاص را دنبال می کند که در آن تلاش می کند تا حد امکان مداخله انسانی را کاهش دهد و به تاکتیک های ضربات دقیق از راه دور متوسل شده است.

بعد از ترور شهید اسماعیل هنیه به دست نیروهای اسرائیلی، الجزیره قطر در گزارشی به ابزارها و سلاح های موساد برای ترور اهداف خود پرداخت.

در ابتدای این مقاله که به قلم «شادی عبد الحافظ» است، تاکید شده که اسرائیل و باندها و گروه هایی که توسط این رژیم تأسیس شده اند، صدها عملیات ترور را بین سال‌های 1948 تا 2018 انجام داده اند. طبق برخی تحلیل ها، در این بازه زمانی اسرائیل حدود 2700 هدف را ترور کرده است.

الجزیره در گزارش خود ضمن نقد روش جنایتکارانه اسرائیل و اشاره به نقض حقوق انسانی در این کشتارها، به ابزارهای این رژیم در وحشت آفرینی هایش اشاره می کند.

شادی عبدالحافظ دربخشی از مقاله خود می نویسد: «در طول سالیان متمادی، اکثر هدف‌گیری‌ ها و ترورهای اسرائیل از طریق روش‌های سنتی، مانند کشتار مستقیم (از طریق بمب یا تفنگ تک تیرانداز) یا مسمومیت اهداف ترور توسط مأموران اطلاعاتی یا جاسوسان صورت می ‌گرفت.

با این حال، به جز روش های سنتی، برخی ترورها توسط واحدهای عملیات ویژه و گروه های تروریستی از جمله سایرت متکل (Sayeret Matkal)، شایتت 13 (Shayetet 13) یا یگان دودیوان (Duvdevan) انجام گرفته که در اصطلاح با نام «ترورهای مخفی» شناخته می شوند.»

الجزیره ادامه می دهد؛ علاوه بر این، اسرائیل به دلایل مختلفی از مواد منفجره در عملیات های ترور خود استفاده کرده و می کند. یک دلیل مهم این است که بسیاری از این مواد منفجره دست‌ساز هستند و اشکال مختلفی دارند و بر خلاف موشک ها یا هواپیماهایی که معمولاً پس از تجزیه و تحلیل لاشه شان، فاش می کنند که متعلق به چه دولت یا شرکتی هستند، اثر انگشت ندارند و هویت تروریست ها را مشخص نمی کنند.

از پهپاد تا هواپیما

الجزیره در ادامه گزارش خود می نویسد؛ طبق گزارشی که اخیرا روزنامه نیویورک تایمز منتشر کرده عملیات تروریستی اخیر (ترور اسماعیل هنیه) با استفاده از یک وسیله انفجاری انجام شده است. با این حال، گزارش ‌هایی که از جزئیات ترور اسماعیل هنیه خبر می ‌دهند، «گمانه‌زنی غیردقیق و غیررسمی» بوده و مقامات رسمی ایران هنوز بیانیه ‌ای مبنی بر چگونگی وقوع این ترور صادر نکرده‌اند. به همین دلیل، گمانه زنی های مختلفی در این رابطه شده است.

با این حال، باید توجه داشت که در حال حاضر، ارتش اشغالگر قدس یک دکترین نظامی خاص را دنبال می کند که در آن تلاش می کند تا حد امکان مداخله انسانی را کاهش دهد و به تاکتیک های ضربات دقیق از راه دور متوسل شده است.

جدای از گمانه زنی ها و ارجاعات مربوط به ترور، باید در نظر داشت که در صورت هدف قرار دادن سوژه ترور از خارج از کشور مقصد، ارتش اشغالگر قدس معمولاً از پهپادهای نظامی مهمش مانند «هارون» یا «هرمس» استفاده می کند که در حال حاضر ابزار اصلی اسرائیلی ها برای ترور هستند.

هرمس 450 یک پهپاد چند منظوره و با کارایی بالا است که اسرائیل برای بیش از یک دهه از آن در عملیات های ترور استفاده کرده است. این پهپادها برای مدت حداکثر 20 ساعت، امکان پرواز در هوا، نظارت مداوم سوژه و توانایی ضربه زدن به هدف را دارند.

اگر هدف در بیرون فلسطین اشغالی باشد، این احتمال وجود دارد که از هواپیماهایی مانند F-15 و F-16 برای بمباران و حملات موشکی استفاده شود.

به طور کلی، ارتش اشغالگر اجازه هدف‌گیری آشکار به اهداف ترور را می ‌دهد و حضور غیرنظامیان در اطراف آن را در نظر نمی‌ گیرد. در ماه‌ های گذشته عملیات ‌های زیادی از این نوع در داخل غزه انجام شده است و افراد غیرنظامی فراوانی قتل عام شده اند.

اسرائیل در ترورهایش از برنامه‌های هوش مصنوعی نیر کمک می‌ گیرد. ارتش اسرائیل برنامه‌ های متعددی بر مبنای هوش مصنوعی ساخته و توسعه داده است که یکی از آنها با نام «لافندر» شناخته می ‌شود. این سیستم ضربتی مخرب نقشی محوری در بمباران بی‌ سابقه فلسطینی ‌های غزه، به‌ویژه در روزهای نخستین جنگ داشته است. این برنامه 47 هزار فلسطینی را به عنوان شبه نظامیان مظنون تشخیص داده و خانه های آنها را برای حملات هوایی اسرائیل ثبت کرده است. این برنامه باعث کشتار بسیاری از فلسطینی ها شده است.

اما معروف ترین وسیله ترور اسرائیل در عملیات های کوتاه برد، بالگردهای آپاچی آمریکایی بوده است. این بالگردها غالبا به موشک های هلفایر مجهز می شوند. آپاچی یک هلیکوپتر تهاجمی آمریکایی است که به عنوان یکی از موثرترین هلیکوپترهای تهاجمی جهان شناخته می شود.

موشک های ترور

شیرین عبدالحافظ در ادامه گزارش خود می نویسد؛ اگر این تحلیل درست باشد که حمله اخیر به هنیه، از خارج از ایران صورت گرفته است، احتمالاً این ترور توسط هواپیمای جنگنده ای مانند F-16 انجام شده است. اسرائیل درعملیات های خارجی این چنینی اش، اغلب سعی می کند تا حد امکان تعداد مرگ و میرها را کاهش دهد تا شدت واکنش طرف مقابل را کاهش دهد و به همین دلیل، از ابزارهایی استفاده می کند که در نقطه زنی دقت بالایی دارند.

موشک ‌های نقطه زن به اشکال مختلفی از هواپیما یا پهپادها پرتاب می ‌شوند و برخی از آن‌ها به‌طور خودکار و بدون هدایت بیرونی، کار خود را انجام می ‌دهند. آنها مختصات خود را به روز کرده و از همه مهمتر، می توانند خارج از محدوده دید بصری پرتاب شوند.

هلفایر یکی از موشک‌های خودکار اسرائیل است. این سلاح یک موشک هوا به زمین چند منظوره است که توسط ایالات متحده ساخته شده است. هلفایر در ابتدا برای اهداف ضد زرهی طراحی شده بود، اما بعدها برای انجام عملیات های مختلف، از جمله عملیات ترور از طریق نقطه زنی به کار گرفته شد.

اما برد "هلفایر" نسبتاً کم است ( این موشک حدود 8 کیلومتر برد دارد) و برای یک حمله نسبتاً دور مناسب نیست. از این رو ممکن است در حمله اخیر از موشک های مانند اسپایک (Spike) استفاده شده باشد. این موشک دارای ویژگی های سیستم های هدایت پیشرفته، از جمله جستجوگر الکترواپتیکی و مادون قرمز است و برد آن به 25 کیلومتر یا بیشتر می رسد.

همچنین موشک باب آی (Bob-I) نیز می تواند مورد استفاده قرار گرفته باشد. این یک موشک هوا به زمین است که برای حملات دقیق علیه اهداف مختلف طراحی شده است و از هدایت الکترواپتیکی و مادون قرمز پیشرفته استفاده می کند و برخی از انواع آن مجهز به سیستم هدایت GPS است. برد دقیق این موشک ها به بیش از 320 کیلومتر می رسد و  برای نفوذ به اهداف مستحکم طراحی شده است.

موشک کروز «دلیله» نیز که از نظر برد تقریباً شبیه موشک «باب-آی» است، می تواند یکی از گزینه ها باشد. برد این موشک حدود 250 کیلومتر بوده و مجهز به قابلیت ‌های پیوند و تحلیل داده‌های فوری است که به اپراتورها اجازه می ‌دهد اطلاعات هدف را در حین پرواز به‌روزرسانی کنند.

تاکتیک ترور شکست خورده است

عبدالحافظ در پایان مقاله خود تاکید دارد که با وجود تنوع اقدامات تروریستی، اسرائیل نتوانسته از این ترورها استفاده کند و این اقدامات هرگز به سود او نبوده اند. نویسنده الجزیره تاکید دارد که ادعاهای اسرائیل در مورد سودمندی استراتژی ترور هر بار با شکست مواجه می شود؛ چون بعد از هر ترور، مقاومت فلسطینی ها جدی تر و قدرتمندتر می شود. طبق شواهد منتشر شده، ترورهای اسرائیل تاثیری عکس بر روند مقاومت داشته و نفرت از اسرائیل و مبارزه با آن با گذشت زمان شدیدتر و قدرتمندتر شده است.

همچنین، باید در نظر داشت که جنبش‌ مقاومت دائما در حال به روز رسانی سیستم اطلاعاتی خود است و عملیات‌های اسرائیل را پیش‌بینی می‌کند.

بررسی‌ها و تحلیل‌های تاریخی نشان می ‌دهد که اگرچه ترورها ممکن است به موفقیت‌های تاکتیکی کوتاه‌مدت دست یابند و عملیات فوری جنبش‌های مقاومت را مختل کنند، اما به چند دلیل در از بین بردن این جنبش‌ها شکست می ‌خورند. مهم ترین دلیل مربوط به ساختار مقاومت است. سیستم مقاومت به طور کلی (و مقاومت فلسطین به طور خاص) می تواند به راحتی از تمرکز ساختارهای فرماندهی و کنترل خود دست بکشد و به ساختارهای غیرمتمرکز متوسل شود. این انعطاف باعث شده با وجود ترور رهبران مقاومت، خود جنبش باقی مانده و دارای اثربخشی عملیاتی بیشتری هم بشود؛ چرا که با به روز رسانی ساختار و ابزارهای خود، قدرت بیشتری پیدا می کند.

 

منبع: خبر فوری
ارسال به دیگران :

نظر شما

تازه