مجازات شرب خمر در قانون مجازات اسلامی

مشروبات الکلی با تاثیر مستقیم بر اعصاب بدن، هوشیاری، قدرت تعقل و تصمیم گیری را به شدت مختل می کنند (حالت مستی) و در فقه و قانون اسلامی مصرف آن ها جرم محسوب می شود.

مجازات کیفری مربوط به این جرم به دو شکل حدی و تعزیری اجرا می شود و مواد و تبصره های متعددی در این زمینه وجود دارد.

در این مقاله به بررسی مجازات شرب خمر یا شراب خواری در قانون اسلامی می پردازیم تا شما را با مجازات هایی که در صورت ارتکاب این جرم در انتظارتان است، آشنا کنیم.

 

شرب خمر یا شراب خواری چیست؟

ماده ۲۶۴ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ بیان می کند:

«مصرف مسکر از قبیل خوردن، تزریق و تدخین آن، کم باشد یا زیاد، جامد باشد یا مایع، خالص باشد یا مخلوط، به گونه ای که آن را از مسکر بودن خارج نکند، موجب حد است.»

بر اساس این ماده، مسکر تنها به نوشیدن مایعات الکلی محدود نمی شود؛ بلکه هر گونه استعمال مواد دارای الکل (جامد یا مایع) با هر درصد خلوص که خاصیت مسکر بودن خود را حفظ کند، جرم محسوب می شود و مجازات کیفری به دنبال دارد.

تبصره: خوردن فقاع یا همان آب جو مسکر، موجب حد است هر چند مستی نیاورد.

بر اساس این تبصره، نوشیدن آب جو با هر درصد خلوصی، چه خاصیت مسکر بودن را حفظ کند و چه نکند، جرم محسوب می شود.

 

مجازات شرب خمر یا شراب خواری

بر اساس قوانین اسلامی و قانون مجازات اسلامی ایران، شرب خمر یا مصرف مشروبات الکلی جرم محسوب می شود و مجازات آن حدی و تعزیری است.

مجازات حدی:

  • تازیانه: مصرف مشروبات الکلی موجب حد شرعی است که شامل ۸۰ ضربه تازیانه می باشد.

مجازات تعزیری:

  • تعزیرات تکمیلی: در مواردی ممکن است تعزیرات دیگری مانند حبس، جریمه نقدی یا محرومیت های اجتماعی نیز به همراه حد شرعی اعمال شود. این تعزیرات به تشخیص قاضی و براساس شرایط و جوانب مختلف پرونده تعیین می شود.

تبصره های مرتبط:

  • تبصره ماده ۲۶۴: بر اساس این تبصره، خوردن فقاع یا همان آب جو مسکر، حتی اگر مستی نیاورد، موجب حد است و مجازات تازیانه دارد.
  • ماده ۲۶۴: علاوه بر نوشیدن، هرگونه مصرف دیگر از قبیل تزریق و تدخین مسکر نیز مشمول حد است، به شرطی که خاصیت مسکر بودن را از دست ندهد.

موارد خاص:

  • مصرف مواد مخلوط با الکل: هر نوع ماده ای که الکل داشته باشد، حتی اگر جامد باشد و خاصیت مسکر بودن خود را حفظ کند، مشمول مجازات می شود.

در این مقاله به توضیح قوانین و مجازات های مربوط به شرب خمر پرداختیم تا آگاهی شما را نسبت به پیامدهای قانونی این جرم افزایش دهیم.

 

مجازات شرب خمر در هنگام رانندگی

اگر راننده ای در حالت مستی باعث وقوع تصادف شود، مجازات کیفری او می تواند تا دو سوم حداکثر مجازاتی که قانون گذار برای راننده هوشیار در نظر گرفته است، افزایش یابد. ارتکاب به این جرم علاوه بر محرومیت از رانندگی به مدت یک تا پنج سال، می تواندمانند جرم مخدر تا حداکثر ۵ سال حبس را نیز به دنبال داشته باشد. همچنین، باید توجه داشت که بیمه هیچ گونه خسارتی که توسط راننده مست به وجود آمده باشد را پرداخت نخواهد کرد.

 

مجازات شرب خمر برای بار چهارم

بر اساس ماده ۱۳۶ قانون مجازات اسلامی: «اگر شخصی سه بار مرتکب یک جرم موجب حد شود و هر بار حد آن جرم بر او جاری گردد، حد وی در مرتبه چهارم اعدام است». به این ترتیب، قانون گذار مجازات کیفری برای سه مرتبه اول شرب خمر که ثابت شده و حد اعمال شده، ۸۰ ضربه شلاق تعیین کرده است. اما در مرتبه چهارم، مجازات کیفری اعدام خواهد بود.

مجازات شرب خمر در قانون مجازات اسلامی - تصویر 2

تنها جزای کیفری شرب خمر ۸۰ ضربه حد است؛ اما ارتکاب به جرائم مرتبط با آن، مجازات های نقدی و زندان نیز به همراه دارد:

مجازات خرید و فروش، واسطه گری، ساختن، حمل و نگهداری مشروبات الکلی:

  • ۷۴ ضربه شلاق،
  • شش ماه تا یک سال حبس،
  • جریمه نقدی به ارزش پنج برابر کالای ضبط شده.

 

مجازات واردات مشروبات الکلی:

طبق ماده ۷۰۳ قانون مجازات اسلامی، مجازات واردات مشروبات الکلی شامل:

  • ۷۴ ضربه شلاق،
  • شش ماه تا پنج سال حبس،
  • جریمه نقدی به ارزش ده برابر کالای ضبط شده.

سایر جرائم مرتبط:

طبق ماده ۷۰۴ قانون مجازات اسلامی، دایر نمودن محلی برای استعمال مشروبات الکلی و یا دعوت مردم به آنجا شامل مجازات های زیر است:

  • ۳ ماه تا ۲ سال حبس،
  • ۷۴ ضربه شلاق،
  • جریمه نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا دوازده میلیون ریال،
  • یا هر دوی آنها (حبس و جریمه نقدی).

 

اثبات شرب خمر

شرب خمر تنها با شهادت دو مرد عادل، با ایمان و بالغ که بی طرفی آن ها اثبات شده، قابل اثبات در دادگاه است.

اثبات با علم قاضی:

این نوع اثبات محدود به جرم خاصی نیست بلکه بر مبنای بینش، علم، آگاهی و تجربه قاضی می باشد. قاضی با بررسی شواهد و مدارک و حتی گفتار و حالات چهره مجرم می تواند رای بر هوشیاری یا عدم هوشیاری مجرم در زمان دستگیری بدهد.

 

پیچیدگی پرونده های شرب خمر:

پرونده های مربوط به شرب خمر در دادگاه گاهی اوقات دچار پیچیدگی و چالش می شوند، به طوری که کوچکترین اشتباه در روند پیگیری آن ها می تواند مجازات مجرم را چند برابر کند.

از همین رو توصیه می شود در صورت مواجهه با چنین پرونده ای، از بهترین وکیل کیفری در اصفهان کمک بگیرید.

یک وکیل کیفری اصفهان با تخصص و تجربه ای که دارد، می تواند به شما در حل چنین پرونده ای کمک کند تا در سریع ترین زمان ممکن مشکل حل شده و کمترین مجازات برای مجرم لحاظ شود.

ارسال به دیگران :

نظر شما

تازه