مسعود پزشکیان را بشناسید/ ماجرای فوت همسر او چیست؟

در این گزارش نگاهی به بیوگرافی مسعود پزشکیان، نامزد تایید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری سال 1403 انداخته‌ایم.

لحظاتی پس از اعلام نتایج نهایی احراز صلاحیت نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری، نام مسعود پزشکیان، با جهشی چشم‌گیر در گوگل در صدر لیست نامزد‌ها قرار گرفت. از همین رو نگاهی به بیوگرافی مسعود پزشکیان انداخته‌ایم.

 

مسعود پزشکیان کیست و ماجرای فوت همسر او چیست؟

مسعود پزشکیان کیست؟

پزشکیان، نامزد تائید صلاحیت شده در چهاردهمین دوره انتخابت ریاست جمهوری اسلامی ایران است که اکنون نماینده مجلس شورای اسلامی است. مسعود پزشکیان در سال ۱۳۳۳ در مهاباد، آذربایجان غربی متولد شد. گفته می شود پدر او تبریزی و مادرش مهابادی است.

مسعود پزشکیان کیست و ماجرای فوت همسر او چیست؟

تحصیلات مسعود پزشکیان

او تحصیلات ابتدایی خود را در زادگاهش مهاباد آذربایجان غربی طی کرد و سپس به مرکز استان رفته و در هنرستان کشاورزی ارومیه، دیپلم صنایع غذایی گرفت.

پس از اخذ دیپلم، در سال ۱۳۵۲ جهت انجام خدمت سربازی به شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان منتقل شد و در همین دوره بود که به پزشکی علاقه پیدا کرد و در نتیجه در سال ۱۳۵۴ و پس از اتمام خدمت سربازی، دیپلم دوم خود را در رشته طبیعی (علوم تجربی) اخذ کرد و در سال ۱۳۵۵ در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز پذیرفته شد.

مسعود پزشکیان کیست و ماجرای فوت همسر او چیست؟

پزشکیان دوره پزشکی عمومی خود را در سال ۱۳۶۴ به پایان رساند و در سمت مربی فیزیولوژی شروع به تدریس در دانشکده پزشکی نمود. در سال ۱۳۶۹ تخصص خود در رشته جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تبریز اخذ کرد و سپس در سال ۱۳۷۲ فوق تخصص جراحی قلب را از دانشگاه علوم پزشکی ایران دریافت نمود و بلافاصله در بیمارستان قلب شهید مدنی تبریز استخدام شد که بعدها رئیس این بیمارستان شد.

مسعود پزشکیان کیست و ماجرای فوت همسر او چیست؟

سابقه حضور در جبهه جنگ ایران و عراق

در دوران جنگ ایران و عراق، دکتر مسعود پزشکیان نقش فعالی ایفا کرد. وی مسئولیت اعزام اکیپ‌های پزشکی به جبهه‌های جنگ را بر عهده داشت. علاوه بر این مسئولیت، دکتر پزشکیان خود نیز به عنوان پزشک و همچنین رزمنده در جبهه‌های جنگ حضور یافت و به ارائه خدمات پزشکی و حضور در میدان نبرد پرداخت.

مسعود پزشکیان کیست و ماجرای فوت همسر او چیست؟

همسر مسعود پزشکیان کیست؟

دکتر مسعود پزشکیان در دوران حضور در دانشگاه و فعالیت در انجمن اسلامی، نقش فعالی در بحث و مناظره ایفا می‌کرد. در همین زمان، وی با همسرش که هم‌رشته و هم‌دانشگاهی بودند، آشنا شد.

در سال ۱۳۵۸، پس از آنکه چپی‌ها مراسم سخنرانی هاشمی رفسنجانی را در دانشکده پزشکی به هم زدند، درگیری فیزیکی میان دانشجویان مخالف نظام و طرفداران آن رخ داد. در نهایت، در پی این حوادث، دانشگاه بسته شد. در همین زمان، آیت‌الله خمینی دستور بسته‌شدن دانشگاه‌ها را صادر کردند که منجر به آغاز انقلاب فرهنگی شد.

در این دوران، دکتر پزشکیان و همسرش ازدواج کردند و چهار فرزند حاصل این پیوند شد. متأسفانه در سال ۱۳۷۳، همسر دکتر پزشکیان به همراه یکی از فرزندانشان در یک تصادف درگذشت.

مسعود پزشکیان کیست و ماجرای فوت همسر او چیست؟

پزشکیان و دخترش

او در مورد ازدواجش می‌گوید: «با همسرم هم دانشگاهی و هر دو عضو انجمن اسلامی بودیم، آن زمان فقط دو نفر از دانشجویان دختر در دانشگاه چادری بودند و یکی از آن‌ها همسرم بود. وقتی با انقلاب فرهنگی دانشگاه‌ها تعطیل شد، از او خواستگاری کردم و خیلی راحت و ساده با مهریه یک جلد قرآن مجید، یک جلد مفاتیح الجنان و یه شاخه نبات ازدواج کردیم و زندگی دانشجویی خود را ادامه دادیم.»

او با اشاره به مرگ زودهنگام همسرش گفت: «برای من که یک دختر و دو پسر داشتم، ادامه زندگی پس از مرگ همسرم خیلی سخت بود، اما به خاطر بچه‌ها تصمیم گرفتم تنها بمانم. چون بچه‌ها ممکن بود راحت با این موضوع کنار نیایند.»

مسعود پزشکیان کیست و ماجرای فوت همسر او چیست؟

پزشکیان در مورد همسر از دست رفته‌اش می‌گوید: «من و همسرم مسئول اکیپ‌های اضطراری لشگر عاشورا بودیم. هر عملیاتی لشگر عاشورا می‌کرد، ما بچه‌ها را جمع می‌کردیم و می‌بردیم به جبهه. با سختی‌ها پیش بردیم. بعد از این که جنگ تمام شد بحث سر این بود که ما بتوانیم مشکل مردم را حل کنیم و برای همین هم انقلاب کردیم. برای این که این کار را کنیم باید مهارت کسب می‌کردیم. وقتی در دانشگاه کار تمام می‌شد، امکان نداشت در دانشکده و بیمارستان بمانم. به خانه می‌آمدم تا خانمم هم درس خود را بخواند. بعد از اتمام جنگ برای درس وقت بیشتری گذاشتیم. در امتحانات کتبی من نفر دوم کشور و همسرم نفر اول شد. ایشان جراح زنان شدند و ما هم جراح قلب. تمام تلاشمان هم این بود که مشکل مردم را حل کنیم.»

در حال حاضر، دکتر مسعود پزشکیان سه فرزند به نام‌های یوسف، مهدی و زهرا دارد.

در سال ۱۳۹۶، موضوع دستمزد و شغل دختر پزشکیان مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و مباحث گسترده‌ای در این زمینه مطرح شد.

فعالیت سیاسی

مسعود پزشکیان کیست و ماجرای فوت همسر او چیست؟

پزشکیان فعالیت‌های سیاسی خود را با معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کابینه اول سید محمد خاتمی، در دوره وزارت محمد فرهادی آغاز و در دولت دوم اصلاحات به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مجلس رأی اعتماد گرفت.

وی تاکنون ۵ دوره از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو بر صندلی نمایندگی مجلس در بهارستان تکیه زده است و از این حیث، رکورددار نمایندگی از یکی از کلانشهرهای ایران محسوب می‌گردد.

نایب رئیس اول مجلس دهم

مسعود پزشکیان کیست و ماجرای فوت همسر او چیست؟

پزشکیان در انتخابات هیئت رئیسه موقت مجلس دهم به عنوان نامزد فراکسیون امید برای نایب رییسی ثبت نام کرد و توانست با کسب ۱۵۸ رای نایب رئیس اول دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شود.

پزشکیان با رای مردم تبریز به دوازدهمین  دوره مجلس شورای اسلامی راه یافت. 

مسعود پزشکیان کیست و ماجرای فوت همسر او چیست؟

سابقه نامزدی در ا نتخابات 

پزشکیان در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ و در آخرین روز ثبت نام انتخابات ریاست‌جمهوری ایران با حضور در وزارت کشور در این انتخابات نام‌نویسی کرد، اما صلاحیت وی تأیید نشد.

مسعود پزشکیان کیست و ماجرای فوت همسر او چیست؟

در ۷ اسفند ۱۳۹۴ و همزمان با برگزاری انتخابات مجلس دهم، وی توانست با کسب ۲۶۱٬۳۹۴ رأی از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو، به عنوان نخستین نامزد پیروز انتخابات در این حوزه، راهی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شود و همچنین توانست رکورد رأی مردم تبریز در انتخابات مجلس شورای اسلامی را بشکند.

او در این انتخابات در لیست امید در انتخابات شورا‌های شهر و روستا قرار داشت.

منبع: روزیاتو
ارسال به دیگران :

نظر شما

تازه