فارن پالیسی هشدار داد

فاجعه در انتظار رفح؛ جنگ بزرگی که به زودی روی می دهد

مجله آمریکایی فارن پالیسی در گزارشی هشدار داد که ارتش اسرائیل در حالی که تلاش می کند ده ها هزار غیرنظامی را از طریق پیشروی خود به سمت شهر رفح در جنوب نوار غزه آواره کند، احتمالا با مقاومت سرسختانه حماس روبه رو خواهد شد چرا که رفح آخرین سنگر اصلی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) است.

در حالیکه تا چند روز قبل، همه از قطعی شدن آتش بس میان حماس و اسرائیل سخن می گفتند، نتانیاهو و ارتش اسرائیل به ناگهان به رفح حمله کرده و همه را در شوک فرو بردند. اسرائیل اعلام کرده به زودی عملیات زمینی خود را در رفح آغاز خواهد کرد. بسیاری نگران وقوع یک نسل کشی در رفح هستند‌. از طرف دیگر، تحلیلگران معتقدند جنگی بزرگ و کشنده ای روی خواهد داد و اسرائیل کار آسانی را نخواهد داشت. 

حمله به رفح؛ فاجعه ای که شاید رقم بخورد

مجله آمریکایی فارن پالیسی در گزارشی هشدار داد که ارتش اسرائیل در حالی که تلاش می کند ده ها هزار غیرنظامی را از طریق پیشروی خود به سمت شهر رفح در جنوب نوار غزه آواره کند، احتمالا با مقاومت سرسختانه حماس روبه رو خواهد شد چرا که رفح آخرین سنگر اصلی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) است.

فارن پالیسی در گزارش اخیرش می نویسد: با وجود تلاش‌های لحظه آخری برای برقراری آتش‌بس در غزه، دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز دوشنبه اعلام کرد که کابینه جنگ به اتفاق آرا تصمیم گرفته است تا عملیات نظامی خود را در شهر رفح ادامه دهد.

جک دیچ، خبرنگار امور امنیت ملی فارن پالیسی، در گزارش خود تاکید دارد که یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل روز یکشنبه به نیروهای خود گفته که تهاجم (زمینی) به رفح قریب الوقوع است. این در حالی است که در همان زمان، مقامات ارشد سازمان ملل هشدار داده بودند که تهاجم به رفح ممکن است به یک فاجعه بینجامد و سازمان ملل به جدّ مخالف این حمله است و سعی می کند بر تل آویو فشار آورد تا جلوی هجومش را بگیرد. 

طبق گزارش ها اوضاع در رفح مناسب نیست. حدود 1.5 میلیون فلسطینی برای فرار از غزه به مصر در مرز مشترک رفح - مصر اردو زده اند. شرایط بد انسانی حل و فصل مناقشه را غیرممکن کرده است. 

جنگ بزرگی که به زودی روی می دهد

فارن پالیسی ادامه می دهد، اگر ارتش اسرائیل در تلاش برای از بین بردن چهار تیپ حماس که ادعا شده در رفح حضور دارند، واقعاً به سمت این منطقه پیشروی کند، طبق تحلیل کارشناسان، با مقاومت حماس و سربازانش روبرو خواهد شد؛ سربازانی که توانایی جنگیدن و تامین از طریق شبکه گسترده تونل ها را دارند.

بر اساس گزارش فارن پالیسی، نیروهای اسرائیلی شرایط را برای حمله آماده کرده و در صورت لزوم، ساکنان فلسطینی شهرهای مختلف غزه مانند خان یونس را از محل زیست خود کوچ خواهد داد تا وارد منطقه رفح نشده و از آن دور باشند. 

این نشریه در گزارش خود به نقل از جاناتان لرد، تحلیلگر و مدیر برنامه امنیت خاورمیانه در یک مرکز تحقیقاتی مستقر در واشنگتن، می نویسد؛ "رفح کمی متفاوت به نظر می رسد." به نظر لرد، رفح به طور کامل خالی از ساکنان نمی شود. وی توضیح می دهد که اعضای تیپ های حماس که در رفح می جنگند تقریباً بومی منطقه هستند و تحرکات آنها به شبکه متراکم تونل ها در امتداد کریدور فیلادلفیا بستگی دارد و از طریق این تونل های پیچیده تغذیه می شوند.

لرد ادامه داده و می گوید که اعضای حماس محصور شده‌اند و احتمالاً آماده جنگ و حفاظت از مواضع خود هستند. رفح جایی است که حماس به تونل‌ها و تدارکات زیاد دسترسی داشته و توانایی نفوذ، فرار و حرکت در آنجا را دارد. 

ارسال به دیگران :

نظر شما

تازه