بزرگترین دروغی که صهیونیست‌ها به جهان گفتند

نظریه جنجالی مورخ یهودی درباره تاریخ اسرائیل چیست؟


31 اردیبهشت 1399 - 16:11
زند معتقد است اصولا چیزی به نام هسته اولیه یهودیت وجود نداشته و ندارد. اصالت سنت یهودی و به خصوص زبان و فرهنگی عبری وهمی بیش نیست و به خصوص تبعید بزرگ یهودیان یک دروغ تاریخی است.

به گزارش خبر فوری، افرادی که در مناطق مختلف رژیم صهیونیستی زندگی می‌کنند، امروزه با چالش‌های متنوعی روبرو است. یکی از اصلی ترین این چالش‌ها مساله ملیت و دین یهودی است. در حالیکه برخی گروه‌ها و احزاب سیاسی مانند "خانه یهود" و "شاس" دین یهودی را عامل اصلی تشکیل اسرائیل  و همچون عمود خیمه این قوم می‌دانند برخی احزاب مانند "لیکود" ملیت اسرائیلی را اصل قرار داده و آن را بر یهودیت ارجح می‌دانند.

جامعه حاضر در اسرائیل امروزه تنوع بسیاری دارد. به جز جمعیت اروپایی و یهودی، عده ای عرب مسلمان(حدود 17 درصد)، عده ای روس مهاجر و عده ای آشوری نیز در این جامعه حضور دارند. همچنین همه یهودیان اسرائیلی عقاید تند و متعصبانه مذهبی ندارند. در اسرائیل، جمعیت قابل توجهی "هیلونی" وجود دارد که نسبتا سکولار هستند. در مقابل این جمعیت ، "داتی‌ها" و "ماسورتی‌ها" هستند که عقاید نسبتا تند و جزم مذهبی و سنتی دارند.

حالا چند سالی هست که در چنین جامعه ای، عقاید متنوع و عجیبی شکل گرفته است. عقایدی هنجارشکنانه که می‌توان منشاش را هم دانشکده‌های تاریخ و باستان شناسی دانشگاه تل آویو دانست. یکی از صاحبان این نظریات عجیب و هنجارشکنانه "شلومو زند(سند)" است که در آثار خود به خصوص "اختراع قوم یهود" و "چگونه جلوی یهودی بودنم را گرفتم " آنها را تشریح نموده است.

دروغی به نام تبعید قوم یهود

شلومو زند یکی از افرادی است که معتقد است بنیان و هسته اولیه اسرائیل را نه نژاد یهودی  و نه دین و سنت عبرانی تشکیل می‌دهد. زند که خود در جوانی از جمله کمونیست‌های اشتراک گرای اسرائیلی بود، پس از تحصیل در کشورش و نیز فرانسه کرسی استادی تاریخ دانشگاه تل آویو را به دست آورد. پس از این بود که به بررسی جامع تاریخ یهودیت پرداخت.

او از جوانی به علت گرایشات شدید سوسیالیستی اش سر سازش با افکار تند، تقلیل گرا و متعصبانه صهیونیسم  نداشت. این شد که در یزرگسالی سعی کرد این دغدغه ها را لباسی نو بپوشاند. کتاب اختراع قوم یهود حاصل این تلاش بوده است.

کتاب به سرعت تبدیل به پرفروش‌ترین تالیف در داخل رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای اروپایی شده و مولف و اثر را تبدیل به جنجالی بزرگ نمود. زند در این اثر واژه "قوم" یا "ملت" را واژه ای جعلی می‌داند. او معتقد است هر گروهی برای وحدت و یگانگی احتیاج به یک سری داستان مشترک دارد. این داستان‌های مشترک که اکثرشان جعلی اند نوعی گذشته و آینده دروغین برای گروه ساخته و آنها را یک ملت می‌کند. زند معتقد است بسیاری از داستان‌های مربوط به سرنوشت قوم یهود جعلی اند و توسط گروهی برای وحدت یهودیان ساخته شده است.

زند معتقد است اصولا چیزی به نام هسته اولیه یهودیت وجود نداشته و ندارد. اصالت سنت یهودی و به خصوص زبان و فرهنگی عبری وهمی بیش نیست و به خصوص تبعید بزرگ یهودیان یک دروغ تاریخی است. استاد بازنشسته تاریخ در کتاب خود مدعی است یهودیان مانند مسلمانان و مسیحیان سالهای سال دین خود را تبلیغ کرده و گروه‌های دیگر را به مذهب خود در می‌آوردند و همچنین خود نیز در بزنگاه‌های تاریخی دینشان را تغییر داده اند.

زند مدعی است یهودیان اصلی ساکن اورشلیم و یهودیه، برخلاف باور رایج، پس از قیام "برکخابا" تبعید نشده بودند. رومیان هرگز آنها را از شهرشان بیرون نینداخته بودند؛ بلکه آنها آرام آرام به دین مسیحیت درآمده و بعد از فتح اسلام هم مسلمان شده بودند. زند معتقد است که در واقع مسلمانان ساکن فلسطین فرزندان واقعی یهودیان اولیه هستند و نه یهودیان مهاجر.

توهمی به نام نژاد یهودی

شلومو زند همچنین برای توجیه وجود گروه‌های یهودی در اروپا، آفریقا و روسیه تاکید دارد که یهودیان در ابتدا به شدت دین خود را تبلیغ کرده و از این طریق توانسته اند گروه‌های بسیاری را یهودی کنند. این مورخ اسرائیلی مدعی است در برهه ای از تاریخ یهودیان اندلس (به خصوص سعدیا گانون) توانسته اند از طریق نامه نگاری پادشاه خزرها را(در شمال ایران و جنوب روسیه) یهودی کنند. او معتقد است که یهودی شدن خزرها یک تاکتیک سیاسی بوده است. این گروه که همواره در خطر محاصره و جنگ با  مسلمانان بودند، از طریق گرویدن به کیش یهودی از گروهی مشرک به اهل کتاب تبدیل شدند و از آنجا که مسلمانان نسبت به اهل کتاب نرمش بیشتری داشته اند، با این اقدام مانع از جنگ و نابودی قلمروشان شدند.

زند همچنین معتقد است یهودیان در مقاطعی توانستند پادشاهان حمیر در جنوب عربستان(بخشی از یمن کنونی)، فنیقی‌ها در شمال آفریقا و بربرهای تحت زعامت ملکه کاهنه را یهودی کنند و از این طریق علاوه بر اروپای شرقی( که در تئوری مربوط به یهودی شدن خزرها توضیح داده شد)، آفریقا و بخشی از آسیا نیز به یهودیت گرویدند.

در واقع، شلومو زند از طریق پرداختن به تئوری خود در حال نابودی تقلیل گرایی صهیونیستی است. او معتقد است دعوت مردم برای سکونت در فلسطین بر اساس داستان تبعید اجباری و وحدت قوم یهود از ابتدا دروغی بیش نبوده است. ساکنان امروز اسرائیل نه یک قوم واحد و هم نژاد بلکه گروهی متنوع، متکثر اند که هر یک تاریخ و نژادی متفاوت داشته و فقط در برهه ای از تاریخ یهودی شده اند. اوحتی معتقد است امروز هم اگر مصلحت اجازه دهد برخی مسلمانان و مسیحیان می‌توانند یهودی شوند و این تاکتیکی است که بنیانگذاران اسرائیل در خفا برای جذب برخی نیروها از آن استفاده کرده اند.

منتقدان و مدافعان نظریه جنجالی زند

همانطور که بیان کردم، روایت ساختارشکنانه و غیر سنتی زند باعث جنجالی بزرگ در جهان یهودیت شد. واکنش‌ها به اثر زند متفاوت بود. برخی متخصصان ژنتیک مانند "هری اُسترِر" طی چند مقاله سعی در رد کردن نظرات او داشتند. استرر معتقد بود که تحقیقات ژنتیکی نشان می‌دهد که بین دی ان ای یهودیان سراسر جهان شباهت بسیار زیادی وجود دارد و بنابراین، می‌توان چنین نتیجه گرفت که نظریه زند مبنی بر واحد نبودن ملت یهود خطا است.

زند به نظریه استرر واکنش تندی داشت. او در چند مصاحبه تحقیقات استرر را موجب خوشحالی هیتلر دانست و تاکید کرد: " باورم نمی‌شود که برخی به دنبال ژن یهودی هستند."

 به جز این، برخی دیگر از محققان مانند "اران الهایک" از نظرات زند استفاده کرده و آن را در تحقیقاتشان به کاربردند. الهایک طی دو مقاله ای که نگاشته تاکید دارد که ژن یهودیان اشکنازی به یهودیت اولیه  شباهت زیادی نداشته  و امکان صحت داستان زند درباره این قوم و پادشاهی خزرها بسیار زیاد است.

 

زند معتقد است اصولا چیزی به نام هسته اولیه یهودیت وجود نداشته و ندارد. اصالت سنت یهودی و به خصوص زبان و فرهنگی عبری وهمی بیش نیست و به خصوص تبعید بزرگ یهودیان یک دروغ تاریخی است.

پایگاه خبری خبرفردا (khabarfarda.com)

31 اردیبهشت 1399 - 16:11

به گزارش خبر فوری، افرادی که در مناطق مختلف رژیم صهیونیستی زندگی می‌کنند، امروزه با چالش‌های متنوعی روبرو است. یکی از اصلی ترین این چالش‌ها مساله ملیت و دین یهودی است. در حالیکه برخی گروه‌ها و احزاب سیاسی مانند "خانه یهود" و "شاس" دین یهودی را عامل اصلی تشکیل اسرائیل  و همچون عمود خیمه این قوم می‌دانند برخی احزاب مانند "لیکود" ملیت اسرائیلی را اصل قرار داده و آن را بر یهودیت ارجح می‌دانند.

جامعه حاضر در اسرائیل امروزه تنوع بسیاری دارد. به جز جمعیت اروپایی و یهودی، عده ای عرب مسلمان(حدود 17 درصد)، عده ای روس مهاجر و عده ای آشوری نیز در این جامعه حضور دارند. همچنین همه یهودیان اسرائیلی عقاید تند و متعصبانه مذهبی ندارند. در اسرائیل، جمعیت قابل توجهی "هیلونی" وجود دارد که نسبتا سکولار هستند. در مقابل این جمعیت ، "داتی‌ها" و "ماسورتی‌ها" هستند که عقاید نسبتا تند و جزم مذهبی و سنتی دارند.

حالا چند سالی هست که در چنین جامعه ای، عقاید متنوع و عجیبی شکل گرفته است. عقایدی هنجارشکنانه که می‌توان منشاش را هم دانشکده‌های تاریخ و باستان شناسی دانشگاه تل آویو دانست. یکی از صاحبان این نظریات عجیب و هنجارشکنانه "شلومو زند(سند)" است که در آثار خود به خصوص "اختراع قوم یهود" و "چگونه جلوی یهودی بودنم را گرفتم " آنها را تشریح نموده است.

دروغی به نام تبعید قوم یهود

شلومو زند یکی از افرادی است که معتقد است بنیان و هسته اولیه اسرائیل را نه نژاد یهودی  و نه دین و سنت عبرانی تشکیل می‌دهد. زند که خود در جوانی از جمله کمونیست‌های اشتراک گرای اسرائیلی بود، پس از تحصیل در کشورش و نیز فرانسه کرسی استادی تاریخ دانشگاه تل آویو را به دست آورد. پس از این بود که به بررسی جامع تاریخ یهودیت پرداخت.

او از جوانی به علت گرایشات شدید سوسیالیستی اش سر سازش با افکار تند، تقلیل گرا و متعصبانه صهیونیسم  نداشت. این شد که در یزرگسالی سعی کرد این دغدغه ها را لباسی نو بپوشاند. کتاب اختراع قوم یهود حاصل این تلاش بوده است.

کتاب به سرعت تبدیل به پرفروش‌ترین تالیف در داخل رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای اروپایی شده و مولف و اثر را تبدیل به جنجالی بزرگ نمود. زند در این اثر واژه "قوم" یا "ملت" را واژه ای جعلی می‌داند. او معتقد است هر گروهی برای وحدت و یگانگی احتیاج به یک سری داستان مشترک دارد. این داستان‌های مشترک که اکثرشان جعلی اند نوعی گذشته و آینده دروغین برای گروه ساخته و آنها را یک ملت می‌کند. زند معتقد است بسیاری از داستان‌های مربوط به سرنوشت قوم یهود جعلی اند و توسط گروهی برای وحدت یهودیان ساخته شده است.

زند معتقد است اصولا چیزی به نام هسته اولیه یهودیت وجود نداشته و ندارد. اصالت سنت یهودی و به خصوص زبان و فرهنگی عبری وهمی بیش نیست و به خصوص تبعید بزرگ یهودیان یک دروغ تاریخی است. استاد بازنشسته تاریخ در کتاب خود مدعی است یهودیان مانند مسلمانان و مسیحیان سالهای سال دین خود را تبلیغ کرده و گروه‌های دیگر را به مذهب خود در می‌آوردند و همچنین خود نیز در بزنگاه‌های تاریخی دینشان را تغییر داده اند.

زند مدعی است یهودیان اصلی ساکن اورشلیم و یهودیه، برخلاف باور رایج، پس از قیام "برکخابا" تبعید نشده بودند. رومیان هرگز آنها را از شهرشان بیرون نینداخته بودند؛ بلکه آنها آرام آرام به دین مسیحیت درآمده و بعد از فتح اسلام هم مسلمان شده بودند. زند معتقد است که در واقع مسلمانان ساکن فلسطین فرزندان واقعی یهودیان اولیه هستند و نه یهودیان مهاجر.

توهمی به نام نژاد یهودی

شلومو زند همچنین برای توجیه وجود گروه‌های یهودی در اروپا، آفریقا و روسیه تاکید دارد که یهودیان در ابتدا به شدت دین خود را تبلیغ کرده و از این طریق توانسته اند گروه‌های بسیاری را یهودی کنند. این مورخ اسرائیلی مدعی است در برهه ای از تاریخ یهودیان اندلس (به خصوص سعدیا گانون) توانسته اند از طریق نامه نگاری پادشاه خزرها را(در شمال ایران و جنوب روسیه) یهودی کنند. او معتقد است که یهودی شدن خزرها یک تاکتیک سیاسی بوده است. این گروه که همواره در خطر محاصره و جنگ با  مسلمانان بودند، از طریق گرویدن به کیش یهودی از گروهی مشرک به اهل کتاب تبدیل شدند و از آنجا که مسلمانان نسبت به اهل کتاب نرمش بیشتری داشته اند، با این اقدام مانع از جنگ و نابودی قلمروشان شدند.

زند همچنین معتقد است یهودیان در مقاطعی توانستند پادشاهان حمیر در جنوب عربستان(بخشی از یمن کنونی)، فنیقی‌ها در شمال آفریقا و بربرهای تحت زعامت ملکه کاهنه را یهودی کنند و از این طریق علاوه بر اروپای شرقی( که در تئوری مربوط به یهودی شدن خزرها توضیح داده شد)، آفریقا و بخشی از آسیا نیز به یهودیت گرویدند.

در واقع، شلومو زند از طریق پرداختن به تئوری خود در حال نابودی تقلیل گرایی صهیونیستی است. او معتقد است دعوت مردم برای سکونت در فلسطین بر اساس داستان تبعید اجباری و وحدت قوم یهود از ابتدا دروغی بیش نبوده است. ساکنان امروز اسرائیل نه یک قوم واحد و هم نژاد بلکه گروهی متنوع، متکثر اند که هر یک تاریخ و نژادی متفاوت داشته و فقط در برهه ای از تاریخ یهودی شده اند. اوحتی معتقد است امروز هم اگر مصلحت اجازه دهد برخی مسلمانان و مسیحیان می‌توانند یهودی شوند و این تاکتیکی است که بنیانگذاران اسرائیل در خفا برای جذب برخی نیروها از آن استفاده کرده اند.

منتقدان و مدافعان نظریه جنجالی زند

همانطور که بیان کردم، روایت ساختارشکنانه و غیر سنتی زند باعث جنجالی بزرگ در جهان یهودیت شد. واکنش‌ها به اثر زند متفاوت بود. برخی متخصصان ژنتیک مانند "هری اُسترِر" طی چند مقاله سعی در رد کردن نظرات او داشتند. استرر معتقد بود که تحقیقات ژنتیکی نشان می‌دهد که بین دی ان ای یهودیان سراسر جهان شباهت بسیار زیادی وجود دارد و بنابراین، می‌توان چنین نتیجه گرفت که نظریه زند مبنی بر واحد نبودن ملت یهود خطا است.

زند به نظریه استرر واکنش تندی داشت. او در چند مصاحبه تحقیقات استرر را موجب خوشحالی هیتلر دانست و تاکید کرد: " باورم نمی‌شود که برخی به دنبال ژن یهودی هستند."

 به جز این، برخی دیگر از محققان مانند "اران الهایک" از نظرات زند استفاده کرده و آن را در تحقیقاتشان به کاربردند. الهایک طی دو مقاله ای که نگاشته تاکید دارد که ژن یهودیان اشکنازی به یهودیت اولیه  شباهت زیادی نداشته  و امکان صحت داستان زند درباره این قوم و پادشاهی خزرها بسیار زیاد است.

 

منبع: خبر فوری

خبرفردا در شبکه های اجتماعی
khabarfarda in social networks
نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.